اخبار

دستگاه مکانیزه پیش‌گرم و تنش‌زدایی تجهیزات نیروگاهی ساخت شرکت مپنابویلر در میان طرح‌های برتر کشوری جشنواره امتنان قرار گرفت
اپراتور 2

دستگاه مکانیزه پیش‌گرم و تنش‌زدایی تجهیزات نیروگاهی ساخت شرکت مپنابویلر در میان طرح‌های برتر کشوری جشنواره امتنان قرار گرفت

ساخت و توسعه نیروگاه‌های کلاس F ملزم به بروزرسانی و انطباق خطوط تولید و تجهیزات آن است. استانداردهای اجباری تکنولوژی این نسل از نیروگاه‌ها که با افزایش بازدهی نیروگاه‌های نسل قبل، منجر به افزایش تولید انرژی و کاهش هزینه‌ها می‌شود، می بایست با بروزرسانی خطوط تولید همراه شود.

یکی از پیش نیازهای عملیات جوش و مونتاژ مبدل های حرارتی، عملیات پیش‌گرم محل جوش با رعایت استانداردهای خاص خود می‌باشد.

این نیاز که در ساخت بویلرهای بازیاب حرارت کلاس F مشاهده شد پس از امکان‌سنجی‌های لازم و اختلاف قیمت بیش از 500 درصدی ساخت داخل با تامین دستگاه از خارج از کشور و نیز اطمینان از وجود بستر‌های علمی و سخت‌افزاری در شرکت مپنابویلر، فرآیند طراحی و ساخت دستگاه به همت سه نفر از متخصصین داخلی آغاز شد.

این دستگاه با قابلیت پیشگرم(Preheating) و تنش زدایی(Annealing)،  امکان انجام عملیات حرارتی در 6 ناحیه موازی از طریق سیستم کنترل برنامه ریزی شده (PLC)  را دارد. کنترلر با ارسال فرامین برنامه ریزی شده، گیت تریستورهای قدرت که وظیفه تزریق جریان به المنت‌های حرارتی دارند را در یک فرایند حلقه بسته کنترل می‌کند و الگوهای افزایش، کاهش و نگهداشت دما را که از طریق اپراتور و به واسطه استاندردهای تبیین شده که برای سیستم کنترل تعریف شده است را اجرا می‌کند.

دقت در نرخ افزایش، کاهش و نگهداشت دما با خطای کمتر از 3 درجه با کنترل دقیق دما (PID&RAMP Control)از طریق کنترل برنامه‌پذیر بدون دخالت اپراتور و کاهش اتلاف انرژی حرارتی با کنترل دقیق فرآیند گرمایی، افزایش راندمان تولید با افزودن قابلیت موازی سازی فرآیندها، سیستم کنترل پیش‌گرم و تنش‌زدایی تجهیزات نیروگاهی کلاسF، قابلیت تعریف پله‌های متعدد دما با شیب‌های افزایشی متفاوت، کنترل شیب افزایش و کاهش دما بر اساس الگوهای استاندارد‌، قابلیت ثبت داده و گراف از 6 زون به شکل مجزا و منعطف بر اساس فرآیندهای کنترل کیفیت از جمله نقاط قوت این دستگاه هستند.

یکی دیگر از نقاط قوت دستگاه مذکور، استفاده از ترانسفورماتورهای قدرت با سطح ولتاژ خروجی کمتر از 55 ولت است. با توجه به سطح تماس جوشکار با تجهیزات تحت جوش و الزام استاندارد با تماس مستقیم المنت‌های حرارتی و به طبع افزایش خطر برق گرفتگی، استفاده از تراسفورماتورهای قدرت و کنترل سطح ولتاژ و جریان آنها خطر برق گرفتگی و ریسک‌های ناشی از آن نیز حذف شده است. ورودی برق با حداکثر 300 آمپر با خروجی 1800 آمپر کنترل شده توسط کنترل ترانس‌های تبدیل قدرت و امکان ایجاد گستره پوششی بیشتر از مزایای این اقدام است.

با توجه به بومی‌سازی دستگاه و دسترسی به تکنولوژی و کدهای کنترلر، امکان به روزرسانی آن برای فرآیندهای آتی و نسل‌های بعدی نیروگاهی و صنایع نفت و گاز و به طبع آن استاندردهای متفاوت امکان پذیر خواهد بود.

در جشنواره امتنان که با هدف تجلیل از کارگران، کارگروه ها و واحدهای نمونه در سه مرحله مقدماتی، استانی و کشوری و در سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی برگزار می‌شود، طرح های برتر نخبگان جامعه کار و تولید به رقابت گذاشته می شود.

ارائه شیوه‌های نوین در طرح‌ها و اختراعات شامل:

بهبود مصرف انرژی و تولید

کاهش ضایعات و زمان تولید

افزایش بهره‌وری

اختراع و ابتکار شامل ساخت قطعه

دستگاه یا اصلاح فرآیند تولید

راه اندازی خط تولید جدید

مهندسی معکوس در انتقال و بومی سازی دانش و فناوری

افزایش بهره وری و کیفیت نسبت به نمونه‌های داخلی و خارجی

از جمله شاخص‌‌های این جشنواره می باشد.

مطلب قبلی مپنابویلر موفق به اخذ رتبه 169 در بین 500 شرکت برتر ایران (IMI-500) شد
مطلب بعدی گواهی تحویل دائم بویلرهای واحد اول نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم اخذ شد

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :

1281 رتبه بندی این مطلب:
2/5
1رأی موافق 0رأی مخالف

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر